Programma 8. Economie

Nadrukkelijker sturen op duurzaamheid

Om voortgang te boeken in de aanpak van maatschappelijke opgaven, kan bij het accommoderen van de juiste vestigingsvoorwaarden het mes aan twee kanten snijden. Bij intensiever gebruik van locaties en bij aanleg van nieuwe werklocaties kunnen we direct ook een slag op het gebied van duurzaamheid maken. Aan de ene kant werken we aan voldoende werklocaties in aantal en kwaliteit, aan de andere kant kunnen we bij intensivering en nieuwe werklocaties een slag op het gebied van duurzaamheid maken. Daarom hebben we hierover in 2021 in de regionale programmering afspraken gemaakt. Daarnaast is verduurzaming van werklocaties een onderdeel van het plan van de OMU dat in 2021 is goedgekeurd door Provinciale Staten. De OMU wil de verduurzaming van bedrijventerreinen stimuleren door vergroening en het versterken van het klimaatadaptief vermogen, de biodiversiteit en de circulariteit en de ontwikkeling van duurzamer nieuw vastgoed.

Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse (MKBA)
Ter onderbouwing van de inzet van de OMU hebben we in 2021 een MKBA laten doen naar intensivering en verduurzaming van werklocaties. Deze MKBA toont aan dat de investeringen in intensivering en verduurzaming vanuit maatschappelijk perspectief te rechtvaardigen zijn. Denk aan minder verlies aan weilanden, een hogere gebruik- en belevingswaarde rond de bestaande terreinen, en minder energie- en brandstofverbruik. Aanvullend bestaat de maatschappelijke meerwaarde uit baten die (nog) niet in euro’s uit te drukken zijn, bijvoorbeeld ten aanzien van de biodiversiteit en veiligheid en ondermijning. Daardoor komt de maatschappelijke meerwaarde van intensivering en verduurzaming feitelijk nog hoger uit. Om dit maatschappelijke rendement te behalen is een integrale aanpak nodig, waarbij intensivering wordt gecombineerd met verduurzaming van het bestaande vastgoed. Hiervoor is medewerking van gemeenten en de vastgoedeigenaren essentieel.

Afspraken over verduurzaming van nieuwe en bestaande locaties in de regionale programmering met gemeenten/regio’s

In 2021 zijn de regionale programma’s van de drie regio’s vastgesteld. Hierin hebben we kwantitatieve afspraken vastgelegd over nieuwe bedrijventerreinen en  kwalitatieve afspraken opgenomen over de verduurzamingsmogelijkheden en intensivering van bedrijventerreinen. Daarnaast is de verduurzaming van bedrijventerreinen onderdeel van het Statenvoorstel over extra inzet van de OMU waarmee in 2021 is ingestemd. De maatschappelijke meerwaarde van intensivering en verduurzaming van werklocaties is in 2021 aangetoond in een MKBA die we hebben laten doen

We monitoren  de vergunningen die gemeenten verlenen bij intensivering en nieuwbouw op de sturing op de mate van duurzaamheid

Dit wordt meegenomen in de evaluatie van het regionaal programmeren. Daarom is hier voor 2021 nog geen informatie over beschikbaar, maar is er wel aandacht aan besteed in de voorbereiding van de evaluatie bij de duurzaamheidsmaatregelen.

Verkenning van op welke bestaande werklocaties het sluiten van regionale ketens mogelijk is. Daarnaast kijken we wie en wat daarvoor nodig is

In 2021 hebben wij hierop geen voortgang geboekt wegens gebrek aan capaciteit. Het sluiten van ketens is een aandachtspunt van de uitvoeringsagenda Circulaire economie. Dit wordt in dat kader op korte termijn opgepakt en krijgt ook een plek bij de volgende rondes van het regionaal programmeren.

Inzicht in welke werklocaties een rol kunnen vervullen in nieuwe energienetwerken (opslag duurzame energie aan randen van steden)

In 2021 hebben wij hierop geen voortgang geboekt wegens gebrek aan capaciteit. Wel heeft de ROM op verzoek van de provincie in 2021 deelgenomen aan een programmeringstafel georganiseerd door het IPO over waterstof.

We hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van overslagpunten voor gebundelde, schone, stille en zuinige bevoorrading aan randen van steden en kernen

Voor het Utrecht Science Park (USP) en kantorenpark Rijnsweerd hebben de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en wij een plan opgesteld voor duurzame goederenlogistiek. De ambitie is om in 2025 hun goederenvervoer zero emissie te organiseren. Verder werken de organisaties aan een gebiedsgerichte benadering. Daarbij kunnen andere organisaties in het gebied aansluiten om deel te nemen aan duurzame goederenlogistiek. In 2021 is ook gezocht naar een concrete locatie rondom het USP/Rijnsweerd, maar die is nog niet gevonden.