3.8 Projecten

3.8.3 Omgevingswet

Organisatie steeds verder klaar om te werken met de Omgevingswet
In 2021 hebben we het volgende bereikt:

• Op 10 maart 2021 zijn de Omgevingsvisie, interim omgevingsverordening en Plan MER vastgesteld door Provinciale Staten.
  • Inmiddels zijn ook de ontwerp Omgevingsverordening en Nota van beantwoording gereed. PS besluit hierover in maart 2022.
  • In november 2021 was de concept uitvoeringsstrategie Toezicht en Handhaving gereed. Dit was resultaat van een intensieve regionale samenwerking tussen provincie, gemeenten, waterschappen, omgevingsdiensten en andere ketenpartners. In het eerste kwartaal van 2022 stellen ons college en de colleges van de gemeenten deze strategie vast.
  • Op 1 september 2021 was er een werksessie met Provinciale Staten over Omgevingsgericht werken.
  • In 2021 hebben we de drie benodigde ict-systemen voor het werken met de Omgevingswet aangesloten op het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet. Verder is er gewerkt aan de inrichting van deze systemen en het oefenen ermee.
  • Er zijn werkprocessen en werkwijzen gemaakt om te werken met en volgens de Omgevingswet.

Zo is de organisatie steeds verder gereed om vanaf 1 juli te kunnen werken met de Omgevingswet. En kan het programma Omgevingswet in 2022 opgeheven worden.