Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

Het overgrote deel van de onderhoudswerkzaamheden is volgens de planning uitgevoerd. Kleine delen zijn doorgeschoven naar begin 2022. We hebben bij meer werkzaamheden gekozen voor hergebruik van materialen en de inzet van duurzame alternatieven. Hiermee zijn de gestelde doelen behaald.

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/grotere-rol-fiets-en-verkeersveiligheid-plannen-groot-onderhoud

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/vervangen-damwanden-eem-tussen-amersfoort-en-baarn-0

Beoogd resultaat 2021

Status

Toelichting

Kunstwerken. Het onderhoud bestaat onder andere uit betonreparaties, schilderwerkzaamheden, vervangen geleiderail, rasters en oeverconstructies. De bediening op afstand van de beweegbare bruggen willen we vernieuwen. In 2021 herstellen we voornamelijk schades die uit de inspectie van 2020 voortkomen en voeren we periodiek onderhoud uit. Daarnaast gaan we op meerdere locaties door met het opnieuw verzinken van bestaande geleiderails. De provincie Zuid-Holland voert onderhoud uit aan de kunstwerken in het Merwedekanaal.

Aanpassingen aan bruggen voor de bediening op afstand zijn grotendeels uitgesteld door problemen met de bediencentrale en de gewijzigde organisatiestructuur van Waternet.
Nieuwe damwandbeschoeiingen geplaatst langs de N229 hebben hiervoor gebruik gemaakt van vrijkomende planken uit de Eem, een volledig circulaire damwandbeschoeiing.
Het verzinken van bestaande geleiderail uitgevoerd. Deze methode is aantoonbaar duurzaam en kostenneutraal ten opzichte van nieuwe geleiderail.
Voor het vervangen van de Beverweerdsebrug hebben we het ontwerp en berekeningen gereed. Er is begonnen met de vergunningaanvraag die nodig is omdat het een rijksmonument is. De werkzaamheden op locatie zijn uitgesteld tot na vergunningverlening en starten in 2022.
De overige werkzaamheden zijn conform planning uitgevoerd.

Verharding. In 2021 vinden op diverse provinciale wegen grote onderhouds-werkzaamheden plaats. We voeren de geplande onderhoudswerkzaamheden (groot onderhoud, het aanbrengen en vervangen van slijtlagen) op verschillende locaties (N225, N228, N229 en N402) uit conform de MOP 2021-2024. Daarnaast verrichten we kleine onderhouds-werkzaamheden op basis van schouwinspecties die eigen personeel heeft uitgevoerd. Dit betreft ook onvoorziene reparaties. Tot slot voeren we onderhoudswerkzaamheden uit aan de riolering en hemelwaterafvoer onder de provinciale wegen en aan de wegmarkering.

Aan de volgende wegen is het groot onderhoud uitgevoerd: N225, N228, N229 en de N412.
Op een aantal wegvakken (rotonde N226, N233, N402 en N414) zijn de geplande onderhoudswerkzaamheden niet uitgevoerd. Het grootste deel hiervan betreft het niet uitgevoerd onderhoud op de N402 (traject 88). Dit moest worden uitgesteld omdat er meer tijd nodig was voor de uitwerking van de maatregelen.
De geplande onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer zijn voor 90% uitgevoerd. Tussen Driebergen en Doorn is de wateroverlast op de N225 aangepakt.
In 2021 is een gecombineerde reiniging, inspectie en inventarisatie uitgevoerd aan 671 kolken en 244 putten en de tussenliggende leidingen. Deze putten en kolken bevinden zich in 45 kilometer provinciale wegen, parallelwegen en fietspaden.

Wegmeubilair. In 2021 moeten we een deel van de verkeersborden en een aantal fietsoverkappingen vervangen, omdat deze aan het eind van hun technische levensduur zijn.

De in 2021 geplande onderhoudsmaatregelen (vast en variabel) zijn grotendeels uitgevoerd.
In 2020 is de vervanging van abri’s aanbesteed. Twee derde is in 2020 vervangen. De overige nog te vervangen of te verwijderen abri’s zouden in 2021 vervangen of verwijderd worden. Door problemen met de netbeheerder, de leverancier van de energievoorziening, heeft het project het gehele jaar stil gestaan. De verwachting is dat we in 2022 het project kunnen afronden.
Tevens is er op 2 locaties circa 150 meter houten hekwerk vervangen voor een op hout lijkend product gemaakt van 50% bermgras en 50% afgedankte kunststoftuinmeubelen.   

Groen. Ook in 2021 is onderhoud aan de bermen, bermsloten, bomen, hagen en baggeren van bermsloten nodig. We maaien en onderhouden de bermen langs de provinciale wegen periodiek
Ecologisch bermbeheer: de Vlinderstichting heeft een insectvriendelijke manier van maaien ontwikkeld, volgens de Kleurkeur-methode. Hiermee houden we zo optimaal mogelijk rekening met de balans tussen verkeersveiligheid en het welzijn van flora en fauna.
Eikenprocessierups: de provincie Utrecht bestrijdt jaarlijks de eikenprocessierups langs haar wegen. De forse toename van het aantal nesten heeft zich in 2020 doorgezet en het ziet ernaar uit dat dit de komende jaren voorlopig zo zal blijven. GS heeft eind maart 2020 beleid voor de bestrijding van de eikenprocessierups vastgesteld. Hierin is bepaald dat we als provincie op risicolocaties preventief spijten met een bacterieel middel en dat we resterende nesten wegzuigen waar deze hinder veroorzaken. Hiernaast zetten we stevig in op duurzaam bermbeheer en het stimuleren van natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups.
Essentaksterfte: de provincie Utrecht heeft ca. 5000 essen in beheer, waarvan het grootste gedeelte last heeft van taksterfte. Deze essen hebben extra onderhoud nodig, waarbij we onder andere de dode takken snoeien en zo nodig de gehele boom omhalen en door een andere boomsoort vervangen.

Het vast onderhoud aan het groen, zoals het maaien van bermen langs de provinciale wegen, het uitmaaien van sloten en het knippen van hagen, is periodiek uitgevoerd.
Van een derde van het bomenbestand direct langs onze wegen is een veiligheidscontrole uitgevoerd en de bomen zijn onderhouden (snoei/vervanging). Daarnaast zijn bermsloten gebaggerd.
Ook in 2021 ging extra aandacht uit naar de gevolgen van de essentaksterfte. Gestart is met een eerste fase van herplanting van de afgestorven bosschages langs de N230. Er is wederom extra ingezet op het bestrijden en beheersen van de Japanse duizendknoop.
Ecologisch bermbeheer: Hierbij is zo veel mogelijk insectenvriendelijk gemaaid volgens de “Kleurkeur” methode waarbij optimaal rekening wordt gehouden met de balans tussen verkeersveiligheid en het welzijn van flora en fauna.
Eikenprocessierups: In 2021 is preventief spuiten met het biologische middel “Xentari” 1 keer toegepast. Het preventief spuiten is alleen toegepast op risicolocaties (zoals intensief bereden fietspaden, voetpaden nabij scholen, kinderdagverblijven, bushaltes en overige locaties waar veel mensen buiten verblijven). Met deze werkwijze is het aantal klachten acceptabel gebleven ten opzichte van de piekjaren 2019 en 2020. Op deze risico plaatsen is ook nog meerdere keren en in het jaar een controle uitgevoerd op alsnog ontstane nesten.
Ook op overige plaatsen waar eikenbomen langs onze wegen staan, die mogelijk hinder kunnen veroorzaken is controle op nestvorming uitgevoerd. Dit zijn onder andere locaties waar niet gespoten mag worden, zoals waterwingebieden, of waar beschermde vlindersoorten voorkomen.

Verkeersmanagement (inclusief verkeersregelinstallaties). De komende jaren vervangen we onderdelen van diverse verkeersregelinstallaties (VRI’s) in verband met ‘einde levensduur’. Bij vervanging kiezen we voor zogenaamde iVRI’s die in de toekomst geschikt zijn voor meer intelligente toepassingen in verkeerssturing. Het storingsbeheer en regulier onderhoud voeren we uit conform het integraal prestatiecontract (IPC).

Het storingsbeheer en regulier onderhoud zijn in 2021 volgens planning uitgevoerd.
De onderhoudsprojecten voor VRI-vervangingen binnen het variabel onderhoud in 2021 zijn niet geheel afgerond. Langere levertijden bij leveranciers en minder beschikbaar personeel bij de aannemers zijn directe gevolgen van de coronapandemie. De uitgestelde werkzaamheden zijn naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 in zijn geheel gereed.
Alle geplande onderhoudsmaatregelen in 2021 aan de bewegwijzering zijn uitgevoerd. Voor de verlichte bewegwijzering is een verduurzamingsslag ingezet. Oude wegwijzers met TL-balken zijn vernieuwd met Ledverlichting of zijn retro reflecterend uitgevoerd, zodat deze minder of geen energie meer gebruiken.

Openbare verlichting. De ambitie voor openbare verlichting ligt vast in het beleid ‘donker waar het veilig kan, licht waar nodig’. Daarmee leveren we een bijdrage aan de verbetering van verkeersveiligheid, sociale veiligheid, toegankelijkheid van het openbaar vervoer en comfort van de weggebruiker. Het onderhoud bestaat grotendeels uit het vervangen van armaturen en masten. Voor de openbare verlichting is het dagelijks onderhoud (storingen en daaruit voorkomende vervangingen) ondergebracht in een integraal prestatiecontract (IPC).

Het onderhoud van de openbare verlichting is ondergebracht in een integraal prestatie contract. Dit heeft als doel de verkeershinder te verminderen en daarmee de doorstroming en algehele veiligheid te optimaliseren. Het storingsbeheer en regulier onderhoud zijn in 2021 effectief uitgevoerd. De geplande vervangingen en het groot onderhoud van 2021 is bijna geheel uitgevoerd. De uitgestelde werkzaamheden zijn naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 in zijn geheel gereed.

Vaarwegen. De rivier de Eem en het Merwedekanaal zijn voor de provincie Utrecht belangrijke (beroeps)vaarwegen die vragen om werkzaamheden als baggeren, nautisch beheer, en onderhoud van de beschoeiing langs de vaarwegen. Daarnaast beheert de provincie Utrecht ook een stuk van de Oude Rijn, vanaf Woerden tot aan de provinciegrens met Zuid-Holland en een stuk van de Linge, voor zover deze grenst aan de gemeente Vijfheerenlanden.

De baggerwerkzaamheden in de rivier de Eem en Eemmond waren als gevolg van PFAS/PFOS vervuiling in de grond stilgelegd. Dat zorgde ervoor dat pas midden in 2020 dit bestek aanbesteed is. Eind 2020 is begonnen met de uitvoering van dit bestek. Eind 2021 is al het werk uitgevoerd. In totaal is in verschillende trajecten in de Eem en de vaargeul bijna 60.000m3 gebaggerd. Gelet op de aanwas vanuit het achterland is dit een continu proces. In 2021 zijn we ook gestart met de voorbereidingen voor het nieuwe baggerbestek.
Het vervangen van 675 meter houten damwanden langs de Eem is uitgevoerd en afgerond. Deze zijn vervangen door staal vanwege de levensduur en de stabiliteit van de oever. Eind 2021 is gestart met het nieuwe bestek dat momenteel in uitvoering is. Hier zal op zes locaties in totaal 880 meter damwand worden vervangen
In het Merwedekanaal is onder regie van de provincie Zuid-Holland gestart om op negen trajecten de oeverbescherming te vervangen. Een aantal daarvan liggen op Utrechts grondgebied. Naar verwachting is dit eind 2023 gereed. Wij zijn hier als mede-opdrachtgever nauw bij betrokken.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59