Programma 9. Bestuur

Mede naar aanleiding van de uitgevoerde evaluatie Verbonden partijen in 2020, is in 2021 een participatief proces opgestart voor het opstellen van een nieuwe nota. In dit proces zijn ook Statenleden betrokken. De scope van de voorgenomen nota ‘Strategisch samenwerken’ gaat verder dan die van de huidige nota verbonden partijen. Ook samenwerkingsverbanden die buiten dat formele kader vallen worden in deze nieuwe nota meegenomen.

Een geactualiseerde Nota Verbonden Partijen provincie Utrecht is vastgesteld

De geactualiseerde nota wordt in het eerste kwartaal 2022 ter besluitvorming aangeboden aan Provinciale Staten.

In de nota is er oog voor de fasen waarin een samenwerking zich bevindt en welke rollen partners daarin kunnen hebben. Dit is in lijn met het programma Sterk Utrechts Bestuur. Ook is er aandacht voor risicomanagement en het structureel bundelen van de noodzakelijke kennis door middel van een expertisenetwerk. De implementatie van de nota zal in 2022 plaatsvinden.