Verkeershandhaving vermindert risicovol verkeersgedrag en is daarom een belangrijk middel in een effectief verkeersveiligheidsbeleid. Handhaving heeft een effect op degene die de bekeuring krijgt. Daarnaast gaat er een preventieve werking vanuit, omdat een hoge (subjectieve) pakkans leidt tot minder verkeersovertredingen. Meer verkeershandhaving verstrekt de naleving van verkeersregels en dus de verkeersveiligheid.

Verkeershandhaving richt zich op vijf risicovolle gedragingen: afleiding, roodlichtnegatie, alcohol- en drugsgebruik in het verkeer en een te hoge snelheid (VARAS-feiten). Deze prioriteiten komen overeen met de risicovolle gedragingen zoals genoemd in het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid’. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, is het noodzakelijk de verkeershandhaving verder te versterken.

Verkeershandhaving is een taak van de politie in samenwerking met het Openbaar Ministerie (OM). De Leidraad Verkeershandhaving bevat de kaders voor het verkeershandhavingsplan van de politie. Naast het Team Verkeer dat planmatig – in afstemming met ons - handhaaft, kunnen de basisteams ingezet worden voor verkeershandhaving. Belangrijk is dat verkeersveiligheid onderwerp van gesprek wordt in de lokale driehoek (OM, politie en burgemeester). We zetten in op regelmatige overleggen met OM en politie over verkeershandhaving op provinciale wegen én op een regionaal verkeersveiligheidsoverleg met alle wegbeheerders. Dit om verkeershandhaving in de regionale driehoek op de agenda te zetten.

We hebben de politie minimaal 12 keer ondersteund bij de handhaving op snelheid, alcohol en afleiding.

In afstemming met ons en het OM deed de politie snelheidshandhaving op zeven provinciale wegen, vijf (grote) gemeentelijke wegen en op één waterschapsweg.
Tevens controleerden BOA’s in drie gemeenten op fietsverlichting (in het kader van de ‘AAN campagne’).
Ten aanzien van afleiding startte het OM eind 2020 een pilot voor digitale handhaving op het vasthouden van mobiele telefoons in de auto. Dit gebeurde met slimme camera’s langs provinciale wegen. Wij droegen bij aan het selecteren van geschikte locaties en het verlenen van de benodigde vergunningen. De pilot liep door in 2021. Op dit moment is nog onduidelijk in welke vorm de pilot een vervolg krijgt.
Om ook (beter) te kunnen controleren op fietsers die hun mobiele telefoon vasthouden, zette de politie Midden-Nederland vier nieuwe speedpedelecs in. Deze aanschaf is een vervolg op een door de provincie ondersteunde, en positief verlopen, pilot.

Inzet van het BOB-team vond in 2021 minder plaats omdat er minder evenementen waren door de Coronabeperkingen.

We hebben een effectieve regionale overlegstructuur met alle Utrechtse wegbeheerders, politie en OM om de verkeershandhaving regionaal te versterken.

Wij komen ongeveer één keer per drie maanden bijeen met alle regionale wegbeheerders, het OM en de politie om af te stemmen over verkeershandhaving, de implementatie van het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid’ en het regionaal verkeersveiligheidsmodel. Deze overlegstructuur blijkt effectief gezien de opkomst en de bestuurlijk vastgestelde ‘Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid’ die mede door deze overleggen tot stand kwam.