Programma 3. Bodem, water en milieu

Samen met medeoverheden, kennis- en onderwijsinstellingen, marktpartijen en inwoners zetten we ons op het bereiken van een gezonde(re) leefomgeving. De primaire taken van de provincie zijn vooral gericht op de fysieke leefomgeving. Die inspanning gebeurt op allerlei manieren: bijvoorbeeld door met normen, streefwaarden en handhaving te streven naar gezonde lucht, schoon water, een goed woon-­ en leefklimaat. Maar ook door de provincie zo in te richten dat er voldoende groene en stille gebieden zijn en dat er ruimte is om te bewegen. Of door te streven naar een provincie die bestendig is tegen klimaatverandering (langdurige droogte, hitte en hevige regenbuien) en waar sprake is van voldoende biodiversiteit. Ook in de toekomst moet Utrecht gezond en veilig zijn. Om die gezonde leefomgeving voor onze inwoners te realiseren, is het noodzakelijk om de effecten op en de kansen voor gezondheid en veiligheid van de leefomgeving te betrekken bij alle beleids- en gebiedsontwikkelingen, waar we aan werken. Daarnaast is het hard nodig te werken aan vernieuwende oplossingen, die innovatief, integraal en toekomstgericht zijn. De complexe opgaven en processen waar we mee te maken hebben in onze provincie, vragen daar ook om.
Met het beleidsprogramma Gezond & Veilig en het Innovatieprogramma Gezonde Leefomgeving (besluitvorming is gebeurd in het voorjaar van 2022) geven we hiertoe impulsen (in beleid én uitvoering).

We stellen een provinciaal programma in het kader van de Omgevingswet vast, waarin we al het beleid van de provincie dat is gericht op het realiseren van een gezonde en veilige leefomgeving hebben samengebracht. Concrete uitwerking daarvan zal deels in andere programma’s van de provincie terecht komen.

Er is gewerkt aan de opstelling van het Omgevingswet programma Gezond en Veilig, waarin de hoofdlijnen van het beleid uit de Omgevingsvisie, voor een gezonde en veilige leefomgeving, worden uitgewerkt. Dit programma is in concept klaar en gaat de vaststellingsprocedure in. Vaststelling naar verwachting in eerste kwartaal 2022

Samen met gemeenten, inwoners en kennispartners werken we aan een gezondere inrichting van de leefomgeving. We realiseren gezamenlijk voorbeeldprojecten

Vanuit provinciaal beleid werken we samen met de betreffende gemeenten om, in het lopende proces van ontwikkelingen, gezondheid en veiligheid zoveel mogelijk te integreren. Voorbeelden daarvan zijn:
Ontwikkeling Odijk west en de ontwikkeling van Broekgraaf Noord (Vijfheerenlanden).

Vanuit het innovatieprogramma gezonde leefomgeving werken we samen met onze partners aan innovaties voor een gezonde(re) inrichting van de leefomgeving. Voorbeelden van deze projecten zijn:

• Stille stad, waarbij professionals en inwoners concrete handvatten krijgen om bestaande rustige plekken te behouden en nieuwe rustige plekken te creëren. Gemeente Amersfoort diende als pilot.
  • Integrale subsidieregeling Klimaatbestendige, Groene en Gezonde Steden en Dorpen. Dit is een samenwerking tussen het Programma Klimaatadaptatie, het Innovatieprogramma Gezonde Leefomgeving en de Aanpak Biodiversiteit in Stad en Dorp.

Als partner van de Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven (DKH GSL) werken we met mede-overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen én inwoners samen aan datagedreven oplossingen voor een gezonde stedelijke leefomgeving.

In 2021 hebben we verder gebouwd aan de governance van de DKH GSL en met de partners van deze hub aan datagedreven en evidence based oplossingen voor gezond stedelijk leven. Voorbeelden zijn:

• Projecten slimme monitoring, zoals bijvoorbeeld het project snuffelfiets.
  • Monitoring Regiodeal Vitale Wijken.
  • Digital Twin (3D kopie van de werkelijkheid) gezonde leefomgeving.

Met inspirerende voorbeeldprojecten, evenementen, praktijkexperimenten en storytelling zorgen we voor het delen van de opgedane kennis en ervaring

Prestatie loopt achter op planning, maar is niet problematisch:
In de netwerken waarvan wij partner zijn (Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven en Health Hub Utrecht) zijn diverse evenementen georganiseerd (bijv. webinarreeks DKH GSL). Wij hebben hieraan actief bijgedragen.

Door COVID-19 is het aantal praktijkexperimenten beperkt gebleven. Een voorbeeld van een pilot die wel is uitgevoerd, is:

• Pilot snuffelfietssensoren en middelbare scholen. Deze pilot wordt in 2022 en 2023 uitgebreid naar meer scholen in de provincie Utrecht.

Gerealiseerd:

• Deelnemersbijeenkomst Snuffelfietsexperiment
  • Webinar Hoog gebouw(d)
  • Publicatie Hoog gebouw(d)
  • Inspiratiemagazine Stille Stad
  • Parkmakersparade (coronaproof) - straatpark ontwikkelen langs de route van inwonersinititieven
  • Challenges parkinclusief ontwikkelen Hogeschool Utrecht, Universiteit en MBO. Onder andere Sustainable Campus Challenge Gezond Stedelijk Leven
  • Werksessie met wetenschap en praktijk over succesvol toepassen wijkinnovaties (Transforming cities)
  • Bijgedragen aan communicatieactiviteiten netwerken: Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven, Health Hub Utrecht en Merwedelab zoals content voor websites en medeopzetten Health Transformation School en participeren in de Young Health Hub.
  • Bijdrage WHO Regions for Health jaarvergadering

Door prioritering op het aanscherpen van het programma, zijn storytelling en het delen van de opgedane kennis achtergebleven op de oorspronkelijke planning.