Samen met medeoverheden, kennis- en onderwijsinstellingen, marktpartijen en inwoners zetten we ons op het bereiken van een gezonde(re) leefomgeving. De primaire taken van de provincie zijn vooral gericht op de fysieke leefomgeving. Die inspanning gebeurt op allerlei manieren: bijvoorbeeld door met normen, streefwaarden en handhaving te streven naar gezonde lucht, schoon water, een goed woon- en leefklimaat. Maar ook door de provincie zo in te richten dat er voldoende groene en stille gebieden zijn en dat er ruimte is om te bewegen. Of door te streven naar een provincie die bestendig is tegen klimaatverandering (langdurige droogte, hitte en hevige regenbuien) en waar sprake is van voldoende biodiversiteit. Ook in de toekomst moet Utrecht gezond en veilig zijn. Om die gezonde leefomgeving voor onze inwoners te realiseren, is het noodzakelijk om de effecten op en de kansen voor gezondheid en veiligheid van de leefomgeving te betrekken bij alle beleids- en gebiedsontwikkelingen, waar we aan werken. Daarnaast is het hard nodig te werken aan vernieuwende oplossingen, die innovatief, integraal en toekomstgericht zijn. De complexe opgaven en processen waar we mee te maken hebben in onze provincie, vragen daar ook om.
Met het beleidsprogramma Gezond & Veilig en het Innovatieprogramma Gezonde Leefomgeving (besluitvorming is gebeurd in het voorjaar van 2022) geven we hiertoe impulsen (in beleid én uitvoering).
Beoogd resultaat 2021 | Status | Toelichting |
---|---|---|
We stellen een provinciaal programma in het kader van de Omgevingswet vast, waarin we al het beleid van de provincie dat is gericht op het realiseren van een gezonde en veilige leefomgeving hebben samengebracht. Concrete uitwerking daarvan zal deels in andere programma’s van de provincie terecht komen. | Er is gewerkt aan de opstelling van het Omgevingswet programma Gezond en Veilig, waarin de hoofdlijnen van het beleid uit de Omgevingsvisie, voor een gezonde en veilige leefomgeving, worden uitgewerkt. Dit programma is in concept klaar en gaat de vaststellingsprocedure in. Vaststelling naar verwachting in eerste kwartaal 2022 | |
Samen met gemeenten, inwoners en kennispartners werken we aan een gezondere inrichting van de leefomgeving. We realiseren gezamenlijk voorbeeldprojecten | Vanuit provinciaal beleid werken we samen met de betreffende gemeenten om, in het lopende proces van ontwikkelingen, gezondheid en veiligheid zoveel mogelijk te integreren. Voorbeelden daarvan zijn: Vanuit het innovatieprogramma gezonde leefomgeving werken we samen met onze partners aan innovaties voor een gezonde(re) inrichting van de leefomgeving. Voorbeelden van deze projecten zijn:
| |
Als partner van de Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven (DKH GSL) werken we met mede-overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen én inwoners samen aan datagedreven oplossingen voor een gezonde stedelijke leefomgeving. | In 2021 hebben we verder gebouwd aan de governance van de DKH GSL en met de partners van deze hub aan datagedreven en evidence based oplossingen voor gezond stedelijk leven. Voorbeelden zijn:
| |
Met inspirerende voorbeeldprojecten, evenementen, praktijkexperimenten en storytelling zorgen we voor het delen van de opgedane kennis en ervaring | Prestatie loopt achter op planning, maar is niet problematisch: Door COVID-19 is het aantal praktijkexperimenten beperkt gebleven. Een voorbeeld van een pilot die wel is uitgevoerd, is:
Gerealiseerd:
Door prioritering op het aanscherpen van het programma, zijn storytelling en het delen van de opgedane kennis achtergebleven op de oorspronkelijke planning. |