Programma 9. Bestuur

Om de Utrechtse belangen op de prioritaire dossiers te behartigen, waren we ook in 2021 actief om de Europese actualiteiten in kaart te brengen en hierover te rapporteren (signaleringen). Dit deden we zodat de organisatie goed op de hoogte is van (beleids-)ontwikkelingen en mogelijkheden voor eventuele beïnvloeding in Brussel. Op basis van deze informatie kunnen afgewogen keuzes gemaakt worden over de inzet, samenwerking en vervolgactiviteiten. In 2021 is tevens gestart met het opstellen van EU-kansenkaarten per prioritaire opgave om kansen en risico’s eerder in beeld te brengen. Verder is in het voorjaar van 2021 een informatiebijeenkomst georganiseerd over de nieuwe Europese programmaperiode 2021-2027 en zijn we de regionale samenwerking gaan intensiveren.

Signaleren van Europese kansen en bedreigingen op de prioriteiten en aandachtsgebieden van de Europastrategie 2020-2023 waaronder:

• EU-kansenkaart voor prioritaire opgaven
  • EU-kennisprogramma voor medewerkers van de provincie
  • voorlichtingsbijeenkomsten en training(en) over actuele Europese onderwerpen voor de regio

Er zijn per prioritaire opgave EU-kansenkaarten opgesteld. Deze zijn besproken met de betrokken teams. Met de EU-aanspreekpunten is de afspraak gemaakt om periodiek de concrete acties voorvloeiend uit de kansenkaarten te bespreken.
De voorlichtingsbijeenkomst Europese subsidies is georganiseerd, gevolgd door 8 thema-specifieke Webinars (356 aanmeldingen). Na positieve evaluatie is begonnen met de ontwikkeling van het EU-kennisprogramma dat onder meer bestaat uit bovenstaande bijeenkomsten en een specifieke EU-leergang ‘EU-projectontwikkeling en –beheer'. We verwachten dat de eerste bijeenkomsten in de loop van 2022 zullen worden georganiseerd.

Minimaal 6 keer input geleverd in Europese beleidstrajecten, bijvoorbeeld beleidsevaluaties, consultaties en BNC-trajecten (Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen)

In 2021 waren we betrokken bij het meelezen van en meeschrijven aan:

• 50 signaleringen
  • 6 position papers
  • 7 consultaties
  • 10 BNC-trajecten

Twaalf verkenningstrajecten voor Europese financiering

In 2021 hebben we 15 verkenningstrajecten en EU -subsidiescans uitgevoerd, zijn diverse presentaties verzorgd en hebben diverse adviesgesprekken plaatsgevonden.

Vier aanvragen voor Europese financiering

Er zijn 6 Europese subsidie-aanvragen ingediend waarvan er 3 zijn goedgekeurd (New Hyts, Naccelerate, Super).

Ook zijn er 2 lopende EDIH aanvragen en 2 EU-projecten in uitvoering (E-Bussed en VVE’s).