Programma 2. Landelijk gebied

Plattelandscoaches zijn goed opgeleid met betrekking tot VAB
De plattelandscoaches hebben (opleiding in corona tijd) gebundelde (video) informatie gekregen over VAB. Vervolgens zijn er verschillende overleggen geweest met de plattelandscoaches. We krijgen op die manier feedback op onze aanpak, maar helpen hen zo ook hun werk nog beter te doen. Zij hebben er onder meer baat bij om met ons door te praten over mogelijkheden voor herbestemming aan de hand van concrete casussen.

De VAB-pagina is operationeel
De VAB-pagina op de website van de provincie is actief. We werken nog aan het onderdeel ‘Toelichting op de ruimtelijke regels via vraag en antwoord’.

Samenwerking met gemeenten
We hebben verschillende goede en nuttige gesprekken gehad met circa 8 gemeenten. Tijdens deze gesprekken hebben we kennis uitgewisseld, een toelichting gegeven op onze instrumenten, uitgebreid besproken waar gemeenten tegenaan lopen en stilgestaan bij casussen. Vervolgafspraken volgen.
Wij stellen het zeer op prijs dat gemeenten tijd vrijmaken voor dit onderwerp. De meeste gemeenten hebben een capaciteitsgebrek, het belang wordt tegelijk erkend.
Op dit moment hebben we ook een voorstel uitstaan aan enkele gemeenten in Utrecht West voor eventueel verdere ondersteuning door de provincie. Daarbij hebben we drie opties voorgesteld (deskundigenpool, pool van procesbegeleiders, faciliteren VAB omgevingstafel). Hiervoor is budget beschikbaar via het asbest daken programma. Met twee gemeenten lopen de gesprekken hierover.

Begin 2021 zijn de plattelandcoaches goed ‘toegerust’ en ‘opgeleid’ voor het onderwerp VAB

Eind 2021 is er een pagina Vrijkomende Agrarische Bebouwing operationeel op de website van de provincie

De pagina is operationeel, aan het  onderdeel ‘Toelichting op de ruimtelijke regels via vraag en antwoord’ wordt de laatste hand gelegd.

De samenwerking met gemeenten voor het onderwerp VAB is verder versterkt

Met ca. 8 gemeenten werken we actief samen, met name door het inbrengen van kennis en verkennen van mogelijkheden tot faciliteren van gemeenten.

Tenminste 1 gemeente heeft een visie op VAB opgenomen in haar structuur- of omgevingsvisie voor het buitengebied

2 gemeenten hebben een conceptvisie aan ons voorgelegd waarin het onderwerp VAB aan de orde komt, onderbouwing beoordelingscriteria behoeft nog aandacht in de verdere uitwerking.