Op 2 trajecten van provinciale wegen is geluidreducerend asfalt aangelegd als vervanging van een traditionele asfaltverharding. Hiervan profiteren 375 woningen. Bij 65 van deze woningen was sprake van een hoogbelaste woning (gevelbelasting van 61 dB en hoger). Ook hebben we whiswalls gerealiseerd/in voorbereiding. Daarnaast zijn we gestart met de vooronderzoeken voor realisatie van gevelmaatregelen aan woningen die hoogbelast zijn en waar bron- en/of overdrachtsmaatregelen niet doelmatig of niet uitvoerbaar zijn.

In het kader van groot onderhoud brengen we op delen van de N225, N228, N229 en N402 geluidreducerend asfalt aan. Hiervan profiteren circa 300 woningen, waarvan er 60 onder de plandrempel van 61 dB komen (indien er geen wijzigingen in het verkeersaanbod zijn).

Op delen van de N225, N228 en N229 is geluidreducerend asfalt aangebracht. Op de N225 betrof dit vervanging van het bestaande, geluidreducerende asfalt. Op delen van de N402 wordt dit aangebracht in 2022, wegens uitstel van het groot onderhoud. In totaal hebben hiervan circa 375 woningen geprofiteerd (inclusief De Whiswall bij Vreeland). Circa 65 woningen zijn onder de plandrempel van 61 dB gekomen als gevolg van deze maatregelen.

Start uitvoering 2e tranche gevelsaneringen.

In 2021 zijn voorbereidingen getroffen. Er is akkoord voor de saneringen op basis van het Actieplan Omgevingslawaai inclusief de 1,5 dB werkruimte van de GeluidProductiePlafonds (GPP’s). In 2021 is ook duidelijkheid gekomen over de nieuwe regels die gaan gelden voor de wettelijke sanering op basis van de Omgevingswet. Deze ook voor provinciale wegen gelden. Dit vergde veel afstemming met de betrokken gemeenten, waardoor de start van de uitvoering is vertraagd.

Uitvoeren onderzoek over de haalbaarheid van innovatieve toepassingen.

Er is onderzoek gedaan naar de Whisbarrier N237.