Programma 3. Bodem, water en milieu

Om de leefomgeving leefbaar te houden, werkt de provincie Utrecht samen met gemeenten bij de uitvoering van het omgevingsbeleid. Dat doen we met een gebiedsgerichte aanpak. Via het spoor van duurzame gebiedsontwikkeling (DGO) stimuleren wij het integraal afwegen van de verschillende onderwerpen die bijdragen aan een gezonde, duurzame, veilige leefomgeving.
We helpen de Utrechtse gemeenten bij het realiseren van optimale en duurzame leefomgeving. We wisselen kennis uit via de Leerkring Duurzame Gebiedsontwikkeling en zetten onze DGO-instrumenten, zoals de DGO-Maptable, de Scan Omgevingskwaliteiten en de Wasstraat Duurzaamheid in bij gemeentelijke ruimtelijke plannen.   De maptable laat zien op een kaart wat consequenties zijn van keuzes die je maakt in een gebied. Door indicatoren toe te voegen laat je zien wat het effect is op bijvoorbeeld de luchtkwaliteit of het geluid.

Doorontwikkeling van het DGO-instrumentarium, vooral op het gebied van gezonde leefomgeving, energietransitie, klimaatadaptatie en de ondergrond.

In verband met de totstandkoming van het Programma Gezond & Veilig van het team, is de focus bij de doorontwikkeling van het DGO-instrumentarium in 2021 komen te liggen op indicatoren voor ‘gezond & veilig’, zoals de aanscherping van indicatoren voor lucht en geluid, hittestress en elektromagnetische straling.
Voor de ‘bevordering van gezondheid’ is de basis gelegd voor de ontwikkeling van indicatoren voor de stimulering van gezond gedrag, met name rondom groen, water en beweegvriendelijkheid.

Inzet van het DGO-instrumentarium, met name de DGO-Maptable, bij tenminste 5 gemeentelijke ruimtelijke plannen.

De maptable laat zien welke gevolgen bepaalde keuzes hebben in een gebied. Bijvoorbeeld wat de bouw van  woningen doen met de luchtkwaliteit.
De inzet van de DGO Maptable in de praktijk is  in 2021 iets achterbleven, omdat gewerkt is aan nieuwe indicatoren voor gezondheid. Het systeem is ingezet bij het Stationsgebied Amersfoort en er is een start gemaakt met de inzet bij de projecten Kersenweide in Bunnik en Liendert in Amersfoort.