In 2021 werkten we samen met partners verder aan maatregelen om de groeiopgave op een gezonde wijze te faciliteren. In het programma U Ned doen we dat met verschillende programmalijnen.
De programmalijn MIRT Verkenning OV en Wonen heeft in 2021 vertraging opgelopen. Hierin werken we het eerste deel van het OV-concept ‘Wiel met Spaken’ uit zoals vastgesteld in het ontwerp voor de provinciale Omgevingsvisie (maart 2020). Oorzaken hiervan zijn een wat langere looptijd van fase 0 en het opstellen en actualiseren van het regionale verkeersmodel (woningbouwprogramma, arbeidsplaatsen, mobiliteitsknoppen, actuele netwerkinstellingen met name OV) waarmee in de MIRT Verkenning wordt gerekend. Het bouwen van het verkeersmodel en de plausibiliteitstoetsen leverden de grootste vertraging op. Intussen is duidelijk waar de eerdere - niet plausibele - uitkomsten uit het verkeersmodel door verklaard worden. Er wordt verder gewerkt aan 10 maatregelpakketten die in de analysefase van de MIRT-verkenning OV en wonen (zeef 1) worden onderzocht en die de basis zijn voor de notitie kansrijke alternatieven.

In 2021 is het ontwikkelperspectief Utrecht Nabij verder uitgewerkt in de programmalijn gebiedsonderzoeken. We hebben samen met het rijk gekozen om nieuwe woningen en banen te concentreren in het stedelijk kerngebied en rond grotere regionale OV-knooppunten. Belangrijk is om te vermelden dat dit betrekking heeft op de periode na 2030. In een U-vormige gebied rond de Utrechtse binnenstad liggen veel kansen voor verdichtingen. Dit gebied is in Utrecht Nabij aangeduid als de Grote U. Om deze kansen te onderzoeken zijn in 2021 drie gebiedsonderzoeken gestart: (1) Lunetten/Koningsweg-USP, (2) de A12-zone, en (3) Leidsche Rijn/Zuilen. Het doel van de gebiedsonderzoeken is om de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de Grote U nader uit te werken. Dit vindt plaats in samenhang met onder andere de programmalijn mobiliteitsstrategie, waar een mobiliteitsstrategie voor de regio voor 2030 wordt uitgewerkt.

Om op de kortere termijn de mobiliteitstransitie in gang te zetten, hebben we samen met regionale partners in 2021 de maatregelen uit de Korte Termijn Aanpak (KTA) gerealiseerd. Hierbij inspelend op de situatie door Corona. Dit waren maatregelen voor gedragsbeïnvloeding, zoals de werkgeversaanpak en de doelgroepenaanpak.

Met de regio Amersfoort hebben we in 2021 samen een Ontwikkelbeeld 2030-2040 opgesteld. Op basis van dit ontwikkelbeeld kunnen we afspraken maken over woon- en werklocaties, bereikbaarheid en het meegroeien van groen. Het ontwikkelbeeld is in 2021 door PS en alle raden vastgesteld.

In 2021 is er geen Bestuurlijk Overleg MIRT geweest. Dit vanwege de demissionaire status van het kabinet tot en met eind 2021. Daardoor zijn er geen afspraken gemaakt over diverse mobiliteitsprojecten.
Afgelopen jaar hebben we de provinciale belangen ingebracht bij grote verkenningen en planstudies van het Rijk en andere medeoverheden. Mede op basis van deze acties is in het regeerakkoord een passage over de A27 Ring Utrecht opgenomen.

Passende afspraken met medeoverheden (met name het Rijk) ter waarborging van bereikbaarheid, leefbaarheid en een goede inpassing van hoofdinfrastructuur. Na besluitvorming toezien op de juiste uitvoering van deze afspraken.

Vanwege de lange kabinetsformatie heeft in 2021 geen BO MIRT plaatsgevonden. Eind 2020 zijn afspraken gemaakt met veelal een langere doorlooptijd (tot BO MIRT 2022). Voor de uit te voeren werkzaamheden heeft het niet doorgaan geen consequenties.

Notitie kansrijke alternatieven MIRT verkenning 2030 is vastgesteld.

De planning voor oplevering van de notitie kansrijke alternatieven MIRT Verkenning 2030 is vertraagd. Oorzaken hiervan waren met name de bouw van het verkeersmodel en de plausibiliteitstoetsen die meer tijd hebben gekost.

Besluitvorming en verder uitwerking van het verstedelijkingsperspectief 2040 incl. adaptief ontwikkelpad.

Voor uitwerking van het verstedelijkingsperspectief Utrecht Nabij zijn in 2021 drie gebiedsonderzoeken gestart.

Uitvoering van de Korte Termijn Aanpak.

De plannen uit de Korte Termijn Aanpak (KTA) 1e tranche zijn uitgevoerd. De uitvoering is soms aangepast door de coronasituatie. Daardoor lag er bijvoorbeeld meer nadruk op het behouden van thuiswerken.

Het programma Korte Termijn Aanpak 1e tranche gaat in 2022 naadloos over in de uitvoering van de Korte Termijn Aanpak Versterken. Hiervoor is in 2021 subsidie ontvangen van het ministerie van IenW.

Voorbereiding en uitvoering van de 1e fase No Regret maatregelen.

Voor het No Regret pakket 1e fase is een bestuursovereenkomst gesloten. De eerste tranche subsidieaanvragen hiervoor zijn ingediend en beschikt..

Vaststellen van het Ontwikkelbeeld regio Amersfoort 2030-2040.

Het ontwikkelbeeld is in 2021 door PS en alle raden vastgesteld.