9. Bestuur | Bijgestelde begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil |
---|---|---|---|
Provinciebestuur is sterk en duidelijk | 7.282 | 6.270 | 1.012 |
Integriteit is een vast onderdeel | 109 | 120 | -11 |
Intensievere aanpak van ondermijning | 588 | 571 | 17 |
Strategisch vermogen is groot | 2.575 | 2.086 | 489 |
Regionale slagkracht sterk | 2.137 | 2.097 | 40 |
Gemeenten, waterschap functioneren goed | 940 | 901 | 39 |
Concernbrede aansturing op brede thema’s | 1.655 | 1.309 | 346 |
Archiefplaats toezicht informatiebeheer | 762 | 766 | -4 |
Totaal Lasten | 16.048 | 14.120 | 1.928 |
Provinciebestuur is sterk en duidelijk | -245 | -598 | 353 |
Intensievere aanpak van ondermijning | 0 | 0 | 0 |
Strategisch vermogen is groot | -120 | -144 | 24 |
Regionale slagkracht sterk | 0 | -23 | 23 |
Totaal Baten | -365 | -765 | 400 |
Saldo van lasten en baten | 15.683 | 13.355 | 2.328 |
Verschillenanalyse van de lasten
Bedrag | Categorie | |
9.1 Het provinciebestuur is sterk en duidelijk | ||
Hogere accountantskosten door uitbreiding van de werkzaamheden waaronder toename aantal SISA regelingen. | -167 | 4. Overig |
Bij de ondersteuning van de staten vergaderingen door de statengriffie is vooral voordeel ontstaan door het later dan gepland invullen van een tweetal vacatures en de niet begrote opbrengst van een tweetal medewerkers die uitbesteed waren | 289 | 2. Vertraging |
De contante waarden van de pensioenaanspraken Wachtgelden en pensioenen GS worden in hoge mate berekend aan de hand van de marktrente. Voor 2021 is de rekenrente waarmee gerekend is lager dan verwacht, waardoor geen dotatie aan de voorziening nodig is. | 457 | 4. Overig |
Lagere uitgaven bij de diverse GS budgetten in verband met corona. Hierdoor zijn er minder werkbezoeken geweest en lagere representatiekosten), lagere bijzondere uitgaven door minder aanvragen vanuit de organisatie en lagere vervoerskosten door aanschaf van de nieuwe auto's en het mindere gebruik door GS leden. | 248 | 2. Vertraging |
| 185 | 4. Overig |
Totaal | 1.012 | |
9.2 Integriteit is een vast onderdeel van het politiek-bestuurlijke en bedrijfsproces | ||
| -11 | 4. Overig |
Totaal | -11 | |
9.3 De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd | ||
| 17 | 4. Overig |
Totaal | 17 | |
9.4 In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijvoorbeeld participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot | ||
Er zijn minder projecten geweest die in aanmerking kwamen voor een bijdrage uit het innovatiebudget van de directie. | 284 | 4. Overig |
Bij zowel de organisatieontwikkeling, in 2021 vooral vormgegeven door de Utrecht academie, als bij het UtrechtLab zijn de uitgaven achtergebleven ten opzichte van de raming door de coronacrisis. | 147 | 2. Vertraging |
| 58 | 4. Overig |
Totaal | 489 | |
9.5 De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen) | ||
| 40 | 4. Overig |
Totaal | 40 | |
9.6 Gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen functioneren goed conform de wet | ||
| 39 | 4. Overig |
Totaal | 39 | |
9.7 Concernbrede aansturing op brede thema's is krachtig en effectief | ||
Project sociale agenda vertraagd op gang gekomen door late invulling van de benodigde personele capaciteit. Hierdoor ontstond voordeel op de geraamde inhuurkosten. Ook een subsidie van € 50.000 aan het project schoolsOUT was in 2021 toegezegd, maar niet beschikt in 2021 door de personele capaciteitsproblemen. | 90 | 2. Vertraging |
Project laat op gang gekomen door late invulling van de benodigde personele capaciteit. Hierdoor ontstond voordeel op de geraamde inhuurkosten en zijn er ook een aantal voorgenomen activiteiten, bijvoorbeeld training datagedreven sturing in de Publieke Sector, doorgeschoven naar 2022. | 197 | 2. Vertraging |
| 59 | 4. Overig |
Totaal | 346 | |
9.8 Archiefbewaarplaats en toezicht op informatiebeheer is op orde | ||
| -4 | 4. Overig |
Totaal | -4 |
Verschillenanalyse van de baten
Bedrag | Categorie | ||
9.1 Het provinciebestuur is sterk en duidelijk | |||
| 291 | 4. Overig | |
| 62 | 4. Overig | |
Totaal | 353 | ||
9.2 Integriteit is een vast onderdeel van het politiek-bestuurlijke en bedrijfsproces | |||
| 0 | ||
Totaal | 0 | ||
9.3 De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd | |||
| 0 | ||
0 | |||
9.4 In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijvoorbeeld participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot | |||
| 24 | 4. Overig | |
Totaal | 24 | ||
9.5 De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen) | |||
| 23 | 4. Overig | |
Totaal | 23 | ||
9.6 Gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen functioneren goed conform de wet | |||
| 0 | ||
Totaal | 0 | ||
9.7 Concernbrede aansturing op brede thema's is krachtig en effectief | |||
| 0 | ||
Totaal | 0 | ||
9.8 Archiefbewaarplaats en toezicht op informatiebeheer is op orde | |||
| 0 | ||
Totaal | 0 |