Conform het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid’ zetten wij in op risico gestuurd beleid, waarbij wegbeheerders potentieel onveilige locaties detecteren en aanpakken. Om de risico’s systematisch in beeld te brengen en te monitoren, is betrouwbare data essentieel. Hiervoor is data nodig over:

• de weginrichting van de provinciale wegen
  • inzichten in het ontstaan (toedracht) van verkeersongevallen
  • inzicht in risicovolle gedragingen (snelheid, roodlichtnegatie, alcoholgebruik, afleiding etc.)
  • verkeersintensiteiten en -stromen
  • demografische ontwikkelingen

De (verkeerskundige) inzichten die voortkomen uit de data, vormen het fundament voor de invulling van de overige actielijnen. De provincie zet in de actielijn ‘data & innovaties’ in op het generen, analyseren en ontsluiten van (nieuwe) databronnen, om zo een efficiënt en effectief verkeersveiligheidsbeleid te voeren. Hierbij richt de provincie zich specifiek op:

• in beeld brengen van omstandigheden die verkeersonveilig gedrag in de hand werken
  • analyseren van risicovolle en (aantoonbaar) onveilige situaties
  • evalueren van maatregelen (ten behoeve van een sluitende PDCA-cyclus)
  • monitoren van de ontwikkeling van het aantal verkeersslachtoffers

Een regionaal verkeersveiligheidsmodel om verkeersveiligheidsknelpunten mee te detecteren en te prioriteren

Samen met regionale wegbeheerders en marktpartijen ontwikkelden wij dit jaar de ‘Verkeersveiligheidsmeter’. De ‘Verkeersveiligheidsmeter’ is een verkeersveiligheidsmodel dat wegbeheerders in de provincie Utrecht ondersteunt bij het vinden, prioriteren en monitoren van verkeersveiligheidsrisico’s. Het model maakt per wegdeel een risicoscore op verkeersveiligheid inzichtelijk en krijgt jaarlijks een update met actuele informatie. Hiermee hebben alle Utrechtse wegbeheerders een instrument in handen om risico gestuurd te werken aan verkeersveiligheidsverbeteringen in het eigen gebied. Deze risico gestuurde aanpak past binnen het gedachtegoed van het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid’. Het model is eind 2021 opgeleverd en wordt de komende tijd geïmplementeerd bij alle wegbeheerders.

Een gedetailleerd inzicht in oorzaken en toedrachten van ongevallen, door het continueren en verbeteren van de registratie van verkeersongevallen door ambulancediensten en afdelingen eerste hulp van ziekenhuizen

Dit jaar inventariseerde VeiligheidNL opnieuw data van de ambulancedienst en de spoedeisende hulp over verkeersslachtoffers. Dit als vervolg op de eerdere succesvolle proef die VeiligheidNL in opdracht van ons uitvoerde.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloot eerder dit jaar om deze vorm van data inwinning, landelijk uit te rollen en heeft VeiligheidNL gevraagd dit te doen. Alvorens dit te kunnen doen, speelt op landelijk niveau een aantal privacy vraagstukken rondom het gebruik van ambulance en spoedeisende hulp data. Daarom ligt tijdelijk de ontsluiting van data van VeiligheidNL richting regionale wegbeheerders stil. De inwinning gaat wel door. Concreet betekent dit dat de provincie Utrecht momenteel geen toegang heeft tot de verbeterde verkeersveiligheidsdata van VeiligheidNL. Verkeersveiligheidsanalyses voert de provincie uit op basis van politiegegevens. Deze gegevens zijn actueel, maar kwalitatief en kwantitatief minder hoogwaardig. De verwachting is dat in het eerste deel van 2022 alle privacy vraagstukken zijn opgelost en ontsluiting van de data richting wegbeheerders weer kan plaatsvinden.