3.8 Projecten

3.8.2 Uithoflijn

22 is de belangrijkste schakel in de bereikbaarheid van Utrecht Science Park. Projectorganisatie Uithoflijn heeft de tramlijn in opdracht van provincie Utrecht en gemeente Utrecht gerealiseerd. Daarnaast is de tramvloot vernieuwd. Sinds het besluit tot de aanleg van de Uithoflijn is genomen, is er veel gebeurd in en om het project. Er kwam nogal wat kijken bij de aanleg van de nieuwe tramlijn. Van fietsomleidingen en bouwwerkzaamheden tot vertraging en testritten. De nieuwe trams rijden officieel sinds 2019 over de Uithoflijn. Het complexe en spraakmakende tramproject is eind 2020 definitief afgerond.

Op 16 december 2019 is Tram 22, het lijnnummer dat is toegekend aan de Uithoflijn, in exploitatie genomen met trams van een lengte van 67 meter en met een frequentie van 10 keer per uur per richting, waarbij met gekoppelde voertuigen wordt gereden. Met deze frequentie kon in 2020 voldoende reizigerscapaciteit worden aangeboden op het traject van tramhalte Utrecht Centraal Centrumzijde tot tramhalte P+R Science Park. Het coronavirus zorgde vanaf maart 2020 voor ingrijpende veranderingen in de samenleving, die uiteraard ook hun weerslag hadden op het gebruik van het openbaar vervoer. De dienstregeling van Tram 22 werd aangepast op de vervoersvraag en kwam zelfs een korte tijd geheel stil te liggen, om daarna weer een belangrijke rol te vervullen in het vervoer van medewerkers naar de medische centra in het Utrecht Science Park. In de loop van 2020 is de robuustheid van hogere frequenties (tot 16 trams per uur per richting) stap voor stap aangetoond. Daarnaast werden de meeste restpunten opgelost, waarmee de projectopdracht is afgerond. De werkzaamheden die niet in 2020 afgehandeld konden worden, zijn na afstemming met de betrokken partijen overgedragen, inclusief de hiervoor benodigde mensen en middelen. Het doorvoeren van het daadwerkelijk rijden met een hogere frequentie in de dienstregeling is onderdeel van het vervoerplan en ligt buiten de scope van het project.
Op 15 december 2020 heeft het college van GS en het college van B&W van de gemeente Utrecht ingestemd met de beëindiging van het project Uithoflijn per 31-12-2020.