Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

Op het overgrote deel van de studies is voortgang geboekt maar niet alle studies zijn volgens planning afgerond. In een aantal gevallen is er ruimte om iets uit te lopen doordat de realisatietermijn nog voldoende ver weg ligt. Door te weinig capaciteit en grote moeite bij de werving hiervan blijft de studieplanning onder grote druk staan. Dit is de grootste belemmering voor een tijdige realisatie. Prioriteit gaat naar de projecten die het volgende jaar in onderhoud moeten. In het geval van de N201 is het voorstel volgens planning opgeleverd maar hebben GS en PS op basis hiervan een andere keuze gemaakt, waardoor dit project langer in de studiefase blijft.  

Beoogd resultaat 2021

Status

Toelichting

N199 traject 6&7: Ter hoogte van de Zeldensepoort onderzoeken we of aanleg van rotondes of kruispunten met VRI’s de veiligheid vergroten. Aanleg hiervan moet voor 2030 gebeuren.

Deze studie is in 2021 tijdelijk stopgezet vanwege te beperkte bemensing. Onlangs is de studie hervat om in 2022 een investeringsvoorstel op te stellen. Aanleg voor 2030 is daarmee nog steeds haalbaar.

N199 traject 8&9: Kruising van Boetzerlaan: hier bekijken we of we in verband met de veiligheid fietsers ook in de verkeersregeling kunnen opnemen. Bij de kruising Maatweg bekijken we in verband met veiligheid wat de beste inpassing van landbouwverkeer is. Aanleg voor 2030.

Deze studie is onderdeel van bovenstaande studie.

Toekomst N201: Na onderzoek zijn 8 knelpunten aangewezen die we in fases gaan aanpakken, om doorstroming en veiligheid op de N201 rond 2030 te hebben verbeterd. Dit najaar volgt besluitvorming in GS en PS en kan de planfase (voorbereiding) van start gaan

Naar aanleiding van het voorstel wat uit deze studie volgde heeft provinciale staten besloten de studie met een jaar te verlengen. Dit moet een kosteneffectiever en kleiner pakket opleveren. Hierdoor volgt besluitvorming in het najaar van 2022. De voor te stellen verbeteringen kunnen dan nog steeds richting 2030 gerealiseerd zijn.

N210: Bij een aantal knelpunten overwegen we na onderzoek VRI’s te plaatsen i.v.m. veiligheid en doorstroming. Rond 2030 zullen deze werkzaamheden plaatsgevonden hebben.

Hier is verder op gestudeerd. Dit leidt tot investeringsvoorstellen in 2022 en in 2023 voor het meest complexe trajectdeel (kruispunt Graaf). De werkzaamheden kunnen nog steeds voor 2030 plaatsvinden.

N212 traject 20-25: In de studiefase bepalen we welke variant het meeste bijdraagt aan vergroten van verkeersveiligheid in combinatie met doorstroming. Streven is uitvoering en oplevering in 2030.

De studie heeft in 2021 geleid tot een investeringsvoorstel voor onder andere een enkelstrooksrotonde op de kruising N212/N405. Vervolgens is dit project overgedragen naar de voorbereidingsfase. Uitvoering en oplevering in 2030 is nog mogelijk

N221 Poort van Baarn (Escherrotonde): Na een gecombineerde studie is een ontwerp tot stand gekomen waarbij veiligheid, fietsers en doorstroming evenredig aan bod komt. Dit betekent o.a. dat we een fietstunnel aanleggen, in combinatie met een turborotonde. Financiering: vanuit de programma’s veiligheid, fiets en wegen. Beoogde aanleg: 2025

Uit onderzoek naar een aantal route-alternatieven is medio 2021 de voorkeursroute voor de snelfietsroute Amersfoort-Hilversum bepaald. Deze gaat via Baarn over de Escherrotonde. Er ligt een ontwerp voor de Poort van Baarn, maar er wordt nadrukkelijk bekeken hoe de fietsers via deze voorkeursroute zo goed mogelijk via de Escherrotonde kunnen fietsen. Dit vraagt een verdiepingsslag, waarna in het voorjaar van 2022 een Statenvoorstel wordt voorgelegd. Aanleg in 2025 is nog mogelijk.

N221 Paleis Soestdijk: Dit is een initiatief van derden (projectontwikkelaar) waarbij wij middelen hebben gereserveerd om ervoor te zorgen dat de bereikbaarheid en veiligheid goed gewaarborgd is. Inmiddels heeft de projectontwikkelaar een startbijeenkomst van een klankbordgroep georganiseerd, om voortgang en inhoudelijke bijdrage te waarborgen. Eind 2020 – begin 2021 wordt de bestemmingsplan wijziging aangevraagd. Daarna zal de planning van uitvoering (inclusief mobiliteit) duidelijk worden.

De studie is afgerond, de maatregelen worden meegenomen in de trajectstudie naar de N221 trajecten 81 en 82. Deze start medio 2022 waarna werkzaamheden richting 2025 gepland worden.

N224 Austerlitz. Ook dit is een studie waarbij een derde partij (KNVB) leidend is. Het gaat om het creëren van een veilige oversteek

Hier is door de derde partij geen actie op ondernomen.

N224/N226 rotonde: We bezien in de studiefase of een turborotonde hier de veiligheid kan verbeteren. Uitvoeren kan na 2025

In november is ingestemd met het voorstel voor een turborotonde en fietstunnel op deze locatie. Na de studiefase kan verdere uitwerking in de voorbereidingsfase worden gedaan. Dit start medio 2022. Realisatie vindt dan plaats in 2025.

N225 Rotonde Donderberg: Verbetering doorstroming verkeer opdat OV ook beter kan doorstromen. De veiligheid voor fietsers moet wel behouden blijven, daarom overwegen we een fietstunnel aan te leggen. Beoogde realisatie na 2025.

Inpassing van een aangepaste rotonde met fietstunnel(s) is lastig op deze locatie. De mogelijkheden worden verder onderzocht. Medio 2022 komt er een voorstel of en eventueel hoe dit aan te pakken.

N226 Maarsbergen: In samenwerking met de gemeente Utrechtse Heuvelrug en Prorail verbeteren we de veiligheid bij de spoorwegovergang. Verdere besluitvorming in dit najaar; daar kunnen voorbereidingen plaatsvinden. Uitvoerder: Prorail.

In februari 2021 is het PIP voor de Spooronderdoorgang onherroepelijk geworden, nadat er geen ontvankelijke bezwaren waren ingediend bij de Raad van State.
In mei is het Esthetisch Programma van Eisen in participatie met de omgeving opgesteld.
In de herfst zijn de vergunningsprocedures doorlopen, waarna in oktober de eerste verleggingen van de DPO Buisleiding zijn uitgevoerd. In december is gestart met de bomenkap. Dit project gaat daarmee over naar voorbereiding en realisatie.

N229 Odijk: Noodzakelijk beheer en onderhoud ter verbetering van verkeerveiligheid. Werkzaamheden opgepakt met groot onderhoud

Het werk aan de N229 bij Odijk is uitgevoerd met uitzondering van de kruising met de N410. Deze wordt in 2022 gerealiseerd.

N233 Kruispunt Achterberg: Verbeteren van veiligheid en bereikbaarheid. Na besluitvorming door de gemeente Rhenen komt hier geen fietstunnel. Daarom werken we nu samen met de gemeente de gelijkvloerse variant verder uit. Realisatie: na 2023.

De gelijkvloerse variant is uitgewerkt en wordt nu voorbereid. Dit project verschuift daarmee naar voorbereiding en realisatie.

N238 Drieluik Den Dolder: Na het aanleggen van een fietstunnel onder het spoor, wil ProRail - zoals afgesproken met de gemeente Zeist - de gelijkvloerse spoorkruising in Den Dolder afsluiten voor gemotoriseerd verkeer. Zeist moet hiervoor de verbinding tussen Den Dolder Noord en Zuid verbeteren. Een extra ontsluiting op de N238 wordt hiervoor verkend.

De gemeente Zeist is nog niet klaar met de studies naar het Drieluik Den Dolder. Medio 2022 wordt een oplossingsrichting vanuit de gemeente verwacht. Als provincie worden we betrokken bij de studie, zodat we vanuit daar in samenhang tot een uitwerking kunnen komen voor de N238 bij Den Dolder. Een investeringsvoorstel daarvoor verwachten we een halfjaar tot een jaar nadat de gemeente Zeist een oplossingsrichting heeft voor het Drieluik.

N401 Afslag A2 Breukelen: Verbeteren van aansluiting A2 op onderliggend wegennet om doorstroming wegverkeer te verbeteren. Uitvoering rondom 2026.

Verdere uitwerking vindt plaats. Uitvoering rond 2026 is haalbaar.

N409 – N229 – N421 Ontsluiting Bunnik – Houten: We onderzoeken op dit moment 4 varianten. Als de keuze is gemaakt, leggen we deze bestuurlijk voor en kan de besluitvorming rond de voorbereiding van start. Dit zal eind 2021 – medio 2022 plaatsvinden

Het onderzoek heeft aangetoond dat aanpassingen van het provinciaal wegennet geen toekomstbestendige oplossing bieden voor de problematiek. In U Ned wordt bekeken hoe dit in een breder verband opgepakt kan worden.

Quick Scan trajecten die voor beheer en onderhoud in aanmerking komen en waarbij uitvoering plaatsvindt in regulier onderhoudscontract. Hierbij gaat het om N198 – N199 – N204 – N224 – N226 – N233 – N234 – N238 – N402 – N412 – N414 – N419 – N463

Voor deze trajecten zijn studies opgestart in het najaar van 2021.

Carpoolplekken: Abcoude, Baarn, Eembrugge, Maartensdijk en IJsselstein. Naast het stimuleren van carpoolen, onder andere door uitbreiding en onderhoud van locaties, kunnen we deze plekken ook geschikt maken voor fietsers, energiewinning en groene zones. Verwachting is dat rond 2025 de uitbreiding van deze carpoolplekken heeft plaatsgevonden.

Baarn is gerealiseerd in 2021. Eembrugge wordt begin 2022 gerealiseerd vanwege de aanleg van een kabel door netbeheerder. In Maartensdijk is de grondoverdracht met Rijkswaterstaat nog niet rond. Uitvoering staat gepland voor begin 2022.
Ook in IJsselstein moet de grondoverdracht nog plaatsvinden. Uitvoering staat daar gepland in 2023. Deze projecten verschuiven daarmee naar voorbereiding en realisatie.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59