Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

De uitvoering van mobiliteitsmanagement in het samenwerkingsverband Goedopweg is in 2021 doorgezet. Door corona heeft de uitvoering wel andere accenten gekregen, omdat er bijvoorbeeld minder mensen met het openbaar vervoer reisden.

Beoogd resultaat 2021

Status

Toelichting

Versterkte samenwerking met Goedopweg waardoor doelen beter op elkaar aansluiten; we ondersteunen de aanpak gericht op werkgevers en de doelgroep ‘reizigers onder de 15 kilometer.

De samenwerking binnen Goedopweg is voortgezet. Er is een versterking geweest van de gebiedsaanpak. In de gebiedsaanpak worden werkgevers gestimuleerd om meer in te zetten op thuiswerken en duurzaam reizen.

MAAS in Leidsche Rijn is gestart, de eerste resultaten zijn bekend en we bepalen de vervolgstappen.

Door corona is het moeizaam om deelnemers te werven, dit betekent dat er nog geen zicht is op de eerste resultaten. De pilot wordt daarom verlengd tot eind 2022.

Doelgroepgericht mobiliteitsmanagement is ingezet in economische kerngebieden.

In vier gebieden is een gebiedsgerichte aanpak gestart om bedrijven en onderwijsinstellingen te verleiden tot duurzaam mobiliteitsgedrag. Dit wordt uitgevoerd door Goedopweg. Zij doen dit nu in Utrecht Oost (Utrechts Science Park, Rijnsweerd, Kromhout gebied), Lage Weide – De Wetering-Haarijn, het Stationsgebied en Papendorp – A12 zone. Ook wordt in deze gebieden gekeken naar het stimuleren van deelmobiliteit en het uitvoeren van kleine infrastructurele maatregelen om de veiligheid en doorstroming te verbeteren.

Vanuit de uitvoeringsprogramma’s Openbaar Vervoer en Smart Mobility starten we een studie naar het doorvoeren van slimme verbeteringen op straat in het op- en afschalen van lijnvoering in het openbaar vervoer.

Door de invloed van corona op het aantal reizigers en de dienstregeling is er in 2021 geen aandacht geweest voor deze slimme verbeteringen in het openbaar vervoer. De intentie is om dit in 2022 gezamenlijk weer op te pakken.

Voortzetten samenwerkingsverband met de TU Delft betreffende OV en first en last mile (voor- en natransport).

Het promotieonderzoek naar dit onderwerp loopt tot en met 2023.

Voortzetten samenwerking met werkgevers via regio Foodvalley.

Regio Foodvalley heeft haar Mobiliteitsconvenant uitgevoerd. Ook heeft de regio haar aanpak verbreed. Vanuit het convenant is gewerkt aan het stimuleren van thuiswerken, fietsgebruik, samen rijden en deelmobiliteit. Dit deed de regio onder andere door kennisuitwisseling.
De provincie Utrecht heeft hiervoor in 2021 een subsidie verstrekt aan de regio Foodvalley.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59