Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.8 Projecten

Wat hebben wij bereikt

1. Project VK sporen is reeds technisch en administratief afgerond.
  2. Project Inkoop materieel is reeds technisch en administratief afgerond. De laatste trams zijn in Q1 2021 afgeleverd en geaccepteerd.
  3. Voor Ombouw SUNIJ-lijn zijn de tracédelen A, B, C en D in exploitatie gegaan in Q1 2021, waarmee de gehele lijn weer operationeel is. De rest van 2021 is gewerkt aan de afronding en oplevering van de werkzaamheden. Daartoe is in Q4 2021 een deel van de werkzaamheden al geconsolideerd. Een kleiner team blijft werkzaam om de laatste werkzaamheden af te ronden in 2022.
  4. Voor deelproject Spooromlegging Nieuwegein City (voorheen bekend als het deelproject Nieuwegein City) zijn de realisatiewerkzaamheden binnen budget gegund in Q2 2021 aan Dura Vermeer Railinfra BV (DVRI). In Q3 en Q4 heeft DVRI de ontwerpen en bijbehorende planning opgesteld. Uitvoering staat gepland voor Q1 en Q2 2022.
  5. Het projectteam VK+ heeft in Q1 en Q2 een uitgebreide inventarisatie gedaan naar de werkzaamheden die benodigd zijn voor de vervoerskundige koppeling. Deze werkzaamheden bleken meer omvangrijk dan wat in eerste instantie was opgenomen. In Q3 heeft het project VK+ daarom aanvullend budget gevraagd vanuit de post bestuurlijk onvoorzien. Met het besluit op 13 juli is dit budget verleend, waardoor het project weer voldoende budget heeft voor de realisatie van de koppeling. In Q4 is vervolgens nog een nieuwe samenwerkingsovereenkomst vastgesteld met de Gemeente Utrecht voor de verschillende werkzaamheden rondom VK+, waarin ook de financiële verdeling tussen de Provincie Utrecht en Gemeente Nieuwegein is vastgelegd.

Middels de kwartaalrapportage VRT vindt op meer detailniveau per deelproject periodieke verantwoording van de Opgavemanager OV Projecten aan de Bestuurlijk opdrachtgever en Provinciale Staten plaats.