De regionale samenwerking om het verkeer te beïnvloeden (verkeersmanagement) is in 2021 doorgezet. DWij hebben het incident management uitgevoerd en samen met Rijkswaterstaat en gemeenten afgestemd over wegwerkzaamheden. De samenwerkingsovereenkomst is echter nog niet volledig gereed.

Het regionaal verkeersmanagement (RVM) is in 2020 geëvalueerd en ambities en behoeften zijn in beeld. In 2021 continueren we de inzet van regionaal verkeersmanagement binnen het thema multimodaal sturen. Hiervoor ontwikkelen we nieuwe juridische en bestuurlijke afspraken, een frisse nieuwe regionale samenwerking en borging van belangrijke projecten op de korte, middellange en lange termijn.

De regionale samenwerking is in 2021 doorgegaan.

Er is hard samengewerkt om de verkeershinder te voorkomen van grote wegwerkzaamheden. Voorbeelden hiervan zijn de 9-daagse afsluiting van de A12 en de voorbereidingen voor werkzaamheden aan de Galecopperbrug,

Vanuit de techniek is gewerkt aan het vernieuwen van de regionale systeemarchitectuur, dit is de samenhang van alle technische systemen die worden gebruikt.

Er is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld, waarmee de samenwerking ook juridisch geregeld wordt. Deze overeenkomst wordt begin 2022 vastgesteld. Dit betekent dat de uitgaven van regionale partners in 2021 binnen het regionaal verkeersmanagement formeel nog niet vallen onder de nieuwe juridische samenwerking. Via de jaarrekening wordt hiervoor een oplossing en onderbouwing gegeven.

Door het verbinden van de programma’s Smart Mobility en de energietransitie werken we samen aan de oplevering van een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hiermee geven we invulling aan het Klimaatakkoord en borgen we het regionaal verkeersmanagement.

Het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) is in oktober 2021 vastgesteld, waarin slimme mobiliteit en regionaal verkeersmanagement als thema's zijn opgenomen.

We zetten een nieuwe stap naar multimodaal sturen door de regionale multimodale sturingsvisie te actualiseren.

De actualisatie van de multimodale sturingsvisie is in 2021 opgestart onder de nieuwe naam ‘Multimodaal Netwerk Kader’. Afronding wordt verwacht in 2023.

Provincie en Rijkswaterstaat voeren beleidsmatige onderzoeken uit op het thema incident management om (nog) beter samen te werken. Onderdeel daarvan is het starten van een proef om weginspecteurs van RWS en provincie op elkaars wegen in te zetten.

De proef om weginspecteurs op elkaars wegen in te zetten is nog niet gestart.

We geven invulling aan de Human Capital Agenda in de Krachtenbundeling (samenwerkingsverklaring tussen diverse overheden) door binnen en buiten onze provincie te participeren in initiatieven ten behoeve van kennisdeling op het onderwerp Smart Mobility.

We verzorgen trainingen en cursussen op gebied van slimme mobiliteit. Ook zijn we aangehaakt bij de Human Capital Agenda in de landelijke Krachtenbundeling Smart Mobility. In MIRT-regio Noordwest is een gezamenlijke Human Capital Agenda ontwikkeld met concrete acties. Momenteel lopen de eerste verkenningen om dit proces aan te sluiten op de Utrecht Talent Alliantie.

We actualiseren als wegbeheerder onze provinciale Nota Verkeerslichten als praktisch handelingskader om multimodale sturing op straat te kunnen vormgeven.

De nieuwe nota is gereed en wordt Q1 van 2022 vastgesteld.