Programma 4. Energietransitie

Er is onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden om het aantal zonnepanelen op het vastgoed uit te breiden. De investeringsaanvraag hiervoor is goedgekeurd. Naar aanleiding van de motie ‘het voorkomen van dwangarbeid in de productieketens voor duurzame energie’ is onderzoek gedaan naar het voorkomen van sociale onrechtvaardigheid bij de uitvoering van dit project. Bij het Huis voor de Provincie kan momenteel niet worden terug geleverd aan het elektriciteitsnet vanwege netcongestie. Hiervoor wordt een nieuw concept met energieopslag en energiemanagement uitgewerkt. Inmiddels is voor de andere twee panden de marktuitvraag gestart.

Door uitbreiding van het aantal zonnepanelen op provinciaal vastgoed is de capaciteit van de eigen opgewekte energie verdubbeld t.o.v. 2020

Er zijn goedgekeurde plannen en er is een investeringsbudget beschikbaar voor zonnepanelen op 3 provinciale panden. Het hierboven genoemd extra onderzoek en beperkte netcapaciteit leiden tot vertraging bij de realisatie. De verwachting is dat de uitvoering in 2022 zal plaatsvinden. De uitvoering van de eerder geplande activiteiten heeft geleid tot een groei van 227.657 KWh in 2020 tot 397.330 KWh in 2021.

Er zijn 2 zichtbare duurzame initiateven genomen.

Naast zonnepanelen op het vastgoed van de provincie en het vervangen van de dienstauto’s door elektrische auto’s, is in 2021 ook onderzoek gedaan naar energieopwekking op provinciale assets, zoals wegen en fietspaden:

• Bij de reconstructie van de N233 Rondweg Oost in Veenendaal wordt onderzocht of warmte uit het wegdek kan worden gebruikt voor verwarming van nabijgelegen woonwijken. Ook worden mogelijkheden voor zonnepanelen op geluidsschermen en geluidswallen onderzocht.
  • Er is een ontwerp gemaakt voor solar carports op 4 provinciale carpoolplaatsen en de marktconsultatie voor de realisatiefase is afgerond.
  • Er is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om energie op te wekken boven en langs de provinciale fietspaden, maar dat heeft nog niet geleid tot kansrijke projecten.
  • Bij het ontwerp van de nieuwe perrons voor de Uithoflijn wordt onderzocht of zonnepanelen in de overkappingen kunnen worden verwerkt.

Voor de P+R in Breukelen wordt een energiepositieve variant van het gebouw uitgewerkt.

Er is een door het CMT goedgekeurd plan voor duurzame energieopwekking tot 2035

Voor een definitief plan voor opwek op provinciaal vastgoed is eerst een vastgestelde vastgoedstrategie noodzakelijk.

Energieopwekking op andere provinciale assets wordt onderzocht op het moment dat er aanleg of reconstructieprojecten zijn.