De impact van de coronacrisis voor recreatie en toerisme is groot. Door de overheidsmaatregelen hebben veel toeristisch-recreatieve ondernemers voor kortere of langere tijd hun onderneming moeten sluiten voor bezoekers. Zelfs voor de ondernemers die open konden blijven, zoals de vakantieparken, is de impact van COVID groot: het internationaal bezoek droogde volledig op en dit werd slechts beperkt gecompenseerd door nationale bezoekers.
Provinciale Staten hebben besloten extra financiële middelen beschikbaar te stellen voor het herstel van de toeristisch-recreatieve sector. Dit gebeurt vanuit de bestemmingsreserve “COVID flankerend beleid 2021”. Met deze middelen heeft de sector het - door hen zelf opgestelde - herstelplan ‘Herstelimpuls (zakelijk) toerisme’ uitgevoerd en voert deze op sommige onderdelen nog steeds uit. Daarnaast zijn er ter ondersteuning van de sector vanwege de pandemie twee subsidies verstrekt voor de evenementen City of Glass en Mondriaan 150.
https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/extra-impuls-voor-herstel-van-gastvrijheidssector-regio-utrecht
Bestemmingsmanagement is een landelijk aandachtspunt. In IPO-verband hebben wij ons gemeld als trekker van dit onderwerp. Hiermee kunnen we de krachten verenigen om tot concrete acties komen, met name gericht op het spreiden van toeristen.
Voor de U-base, de centrale database voor de sector met informatie over het actuele aanbod in de vrijetijdssector, zijn de contracten vernieuwd.
Beoogd resultaat 2021 | Status | Toelichting | |
---|---|---|---|
Vaste samenwerking met de destinatiemarketing-organisaties in de coöperatie | Het onderzoek en de gesprekken over het oprichten van de coöperatie voor de destinatiemarketing-organisaties loopt nog. We beogen hiermee versterking van de provincie-brede samenwerking. Met name de fiscale uitwerking vergt echter tijd. | ||
We hebben subsidies verstrekt voor de groei en spreiding van het toerisme in de provincie, bijvoorbeeld aan initiatieven in het kader van Ode aan het Landschap | Er zijn subsidies verstrekt voor Visit Utrecht Region, de verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen, Cheese Valley en diverse kleinere projecten. In het kader van de coronapandemie zijn subsidies in het kader van de Herstelimpuls Toerisme verleend. | ||
Faciliteren van de sector met de U-base | Het beheer en onderhoud van de U-base is op orde en de data wordt continue geactualiseerd. Er is een nieuw contract afgesloten om de komende jaren het beheer, onderhoud en ontwikkeling te continueren. Er worden proactief nieuwe partijen toegevoegd die gebruik kunnen maken van de U-base. | ||
Uitwerken en doorontwikkelen van de Druktemonitor Utrecht | De Druktemonitor is beperkt doorontwikkeld. Belangrijkste verandering is de gebruikmaking van resono-data. Hiermee is real-time informatie beschikbaar. De implementatie heeft echter wat langer geduurd, waardoor deze verbetering later beschikbaar kwam. https://www.youtube.com/watch?v=vpIqlv93YZw |