In 2021 was in onderhoud:
Traminfrastructuur | Aantal |
---|---|
Kunstwerken | 1 brug, 1 tunnel en 12 overige kunstwerken |
Spoor | 74 km trambaan, 75 wissels, beveiliging en 110 overwegen/-paden |
Energievoorziening | 74 km rijdraad, 1455 masten en 13 onderstations |
Opstelterreinen | Emplacement remise Nieuwegein en opstelterrein P+R Science Park |
Overige infrastructuur | Gecombineerde tram-/busbanen Jaarbeurszijde-UCC en Science Park |
Materieel | Aantal |
---|---|
CAF trams 33 meter | 27 |
CAF trams 41 meter | 25 |
Dienstvoertuigen | 4 (onder andere ten behoeve van |
Haltes en gebouwen | Aantal |
---|---|
Tramhaltes | 32 (in 2 richtingen) |
Bushaltes | 3 (in 2 richtingen) |
Tramremise | Tramremise Nieuwegein |
Busremise/-stalling | Busstalling Westraven en stalling elektrische bussen remiseterrein Nieuwegein |
Chauffeursverblijven | Nieuwegein Zuid, IJsselstein Zuid en Breukelen |
Telematicavoorzieningen | Aantal |
---|---|
DRIS systeem | 600 displays |
Camera's | 180 |
Kaart verkoop automaten | 68 |
SOS palen | 2 (UCC) |
Operationeel Controle Centrum (OCC) | 1 |
Netwerk en verbindingen | 60 km glasvezelkabel, 250 simkaarten |
Schakeling | 91 schakelkasten, switches en technische ruimtes |
Servers | 11 |
Software | Diverse applicaties |
Bedienbare poorten | 9 |
Wat hebben we bereikt
Het openbaar vervoer is van groot belang voor de bereikbaarheid van onze provincie. De belangrijkste openbaar vervoer assets in ons eigendom zijn de trambaan met bijbehorende haltes, het trammaterieel, de remise in Nieuwegein, alle telematicavoorzieningen voor het tramsysteem en het Operationeel Controle Centrum (OCC). Vanuit dit centrum wordt het tram- en busverkeer aangestuurd.
Het beheer en onderhoud van deze assets vindt plaats conform de in 2021 geactualiseerde Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit. Voor het tramsysteem geldt de Wet lokaal spoor (Wls) als wettelijk kader. De rolverdeling, activiteiten en te realiseren Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) zijn vastgelegd in de op 24 maart 2020 door GS vastgestelde Beheervisie Tramsysteem 2020-2024. Met het beheer en onderhoud is in 2021 invulling gegeven aan de KPI’s met betrekking tot veiligheid, de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de infrastructuur en trams, en kwaliteitsaspecten zoals de reinheid van materieel/haltes en beschikbaarheid van dynamische reisinformatie op de haltes.
Het uitgevoerde beheer en onderhoud van de assets is risico-gestuurd. Dat wil zeggen dat onderhoudsmaatregelen worden bepaald op basis van het zorgvuldig afwegen van prestaties, risico’s en kosten. De onderhoudsstaat van de assets wordt bepaald op basis van meetgegevens en inspecties. Deze wordt uitgevoerd door eigen personeel en externe deskundigen. Op basis van een risicoanalyse wordt een beheerstrategie bepaald en worden onderhoudsmaatregelen geprogrammeerd om de prestaties te borgen en de risico’s te beheersen. Naast planmatig onderhoud heeft er correctief onderhoud plaatsgevonden in het geval van mankementen en storingen. Een snelle opvolging van storingen is van belang om de beschikbaarheid en kwaliteit van het vervoersysteem voor de reizigers te waarborgen.
Kenmerkend voor het tramsysteem is dat het voor het grootste deel relatief nieuw is. De Uithoflijn is in december 2019 in gebruik genomen, en de grootschalige vernieuwing van de infrastructuur van de Sneltram Utrecht - Nieuwegein – IJsselstein (SUNIJ-lijn) is begin 2021 afgerond. Voor de beide lijnen zijn nieuwe tramstellen met een lage vloer aangeschaft en is een nieuwe tramremise met OCC gerealiseerd. Nieuwe assets vertonen vaak kinderziektes of nieuwe omstandigheden. Hiermee moet bij het beheer rekening mee worden gehouden. In 2021 hebben zich drie zaken voorgedaan die van grote invloed zijn geweest op het beheer en onderhoud van het tramsysteem:
- Eind 2020 zijn de beide voedingskabels van twee onderstations in Utrecht beschadigd geraakt door werkzaamheden van derden. Herstel daarvan bleek niet mogelijk en gedurende heel 2021 zijn noodstroomvoorzieningen ingezet om de trams van stroom te voorzien.
- Na de start van exploitatie met de nieuwe trams op de vernieuwde infrastructuur in Nieuwegein en IJsselstein bleek er in extreme mate booggeluid te ontstaan. Om de overlast voor de omgeving te beperken zijn diverse mitigerende maatregelen ingezet.
- In 2021 hebben zich 3 verkeersongevallen met trams voorgedaan met ontsporing als gevolg. Dit heeft veel schade veroorzaakt waardoor 6 trams terug moesten naar de leverancier in Spanje voor schadeherstel. Daarnaast was er soms sprake van forse infrastructurele schade.
De hiervoor genoemde zaken hebben bijzonder veel inzet gevergd van de beheerder van het tramsysteem. Dit naast de reguliere inzet voor de dagelijkse exploitatie en de overdracht van de (ver)nieuw(d)e assets als de trambanen in Nieuwegein/IJsselstein, de instroom van nieuwe trams en de oplevering van de busstalling Westraven en de extra stalling voor elektrische bussen op het remiseterrein in Nieuwegein. Als gevolg daarvan zijn diverse kleinere infrastructurele projecten vertraagd. Ook de corona pandemie en beperkte personele bezetting heeft daarbij een rol gespeeld. Desondanks kan vastgesteld worden dat het tramsysteem een goede opbouw en kwaliteitsverbetering doorloopt.
Wat hebben we gedaan?
Traminfrastructuur
- De Uithoflijn en de SUNIJ-lijn tussen Utrecht, Nieuwegein-Zuid en IJsselstein-Zuid zijn op basis van risico-gestuurd beheer en onderhoud in stand gehouden.
- De vernieuwde railinfrastructuur tussen Nieuwegein Centrum en Nieuwegein Zuid respectievelijk IJsselstein Zuid is in gebruik genomen.
- Voorbereidingen zijn getroffen voor de vernieuwing van de binnenstadshalte in Nieuwegein, de overweg bij het St. Antoniusziekenhuis die daaraan gekoppeld is, en de koppeling van de Uithof- en SUNIJ-lijn bij Utrecht CS.
- De schade naar aanleiding van verkeersongevallen is hersteld. Een verregaand onderzoek naar de mogelijkheden ter verbetering van de overwegveiligheid is opgestart. De pilot met te realiseren "lane light" is daaraan gekoppeld en uitgesteld.
- De aanbesteding heeft plaatsgevonden van overwegbomen op de Symfonielaan in Nieuwegein die in 2022 zullen worden geplaatst.
- De vervanging van de beschadigde voedingskabels voor twee onderstations in Utrecht is geregeld.
- In verband met het booggeluid zijn diverse mitigerende maatregelen getroffen, waaronder handmatige smering van de trambaan en de aanbesteding van 16 baansmeerinstallaties.
- In de trambeveiliging, en concreet de assentellers, zijn diverse wijzigingen aangebracht ter verhoging van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid.
- Een aantal losstaande infrastructuurprojecten is uitgesteld om voorrang te geven aan actualiteiten dan wel prioriteiten. Dit ook in verband met de krappe personele bezetting. Zo worden de realisatie van extra tramwaarschuwingslichten, de beveiliging van de opstelterreinen en de verlichting bij de opstelsporen op het remiseterrein pas in 2022 gerealiseerd.
- Het onderhoudscontract voor het dagelijks onderhoud van de infrastructuur is in 2021 opnieuw aanbesteed. Het nieuwe contract gaat in 2022 in. De contractvorm is aangepast in relatie tot de nieuwe infrastructuur en status van assetinformatie.
Trammaterieel
- De 52 CAF lagevloertrams met een lengte van 33/41 meter zijn risico gestuurd onderhouden volgens het vastgestelde onderhoudsschema. Op de trams zat in 2021 nog garantie (de eerste garanties liepen af in september 2021). Uitgangspunt is de vastgestelde levering van trams aan de concessiehouder.
- In 2021 zijn er 3 nieuwe 41 meter-trams geleverd en in gebruik genomen.
- Zo nodig zijn op basis van de gebruikservaringen modificaties uitgevoerd. In 2021 betrof dit bijvoorbeeld apparatuur om de status van de voertuigen te analyseren.
- Het onderhoud van de trams in de nieuwe tramremise is verder geoptimaliseerd. Daarvoor is in 2021 geinvesteerd in de onderhoudsroosters, opleidingen, specialistische gereedschappen en ondersteunende systemen. Tevens zijn er enkele aanpassingen gedaan in de werkplaats om veilig en efficient te kunnen werken
- Voor het onderhoud zijn reservematerialen ingekocht. Zodoende wordt er een strategische voorraad aangehouden om de continuiteit zo goed mogelijk te garanderen.
- Extra inzet is geleverd om het aantal vlakke kanten van wielen te verminderen. Wanneer zich wel een afvlakking voordeed, is dit zo snel mogelijk verholpen. Zodoende wordt de overlast voor de omgeving van de trambaan verminderd.
- In verband met het booggeluid zijn maatregelen getroffen zoals het bijsturen van de smeerinstallaties in de trams. Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor een proef met wieldempers.
- In totaliteit waren er 12 trams in 2021 met schade. Bij de verkeersongevallen waarbij er trams ontspoorden, zijn er diverse trams geborgen. Bij deze ongevallen was de schade dermate ernstig dat 6 trams voor langere tijd niet meer inzetbaar waren. Deze zijn in Spanje door de leverancier hersteld. De ongevallen hebben veel capaciteit gevergd van de beheerders.
- Het nieuwe schoonmaakcontract voor het interieur en exterieur van de trams is in 2021 ingegaan.
Haltes en gebouwen
- Het dagelijks beheer en onderhoud van de tramhaltes aan de SUNIJ-lijn en Uithoflijn, alsmede de bushaltes langs de gecombineerde bus-trambaan in het Science Park, is uitgevoerd. Dit betrof preventief onderhoud, correctief onderhoud en wintermaatregelen. Op/bij de haltes zijn voorzieningen aanwezig als in-/uitcheckpalen, kaartverkoopautomaten, DRIS, cameratoezicht, abri’s, bankjes, hekwerken en fietsenstallingen.
- In het project VRT zijn alle haltes op de SUNIJ-lijn in de 2e helft van 2020 aangepast voor de bediening door lage vloertrams met een maximale lengte van 75 meter. Deze vernieuwde haltes zijn in 2021 in gebruik genomen.
- Voorbereidingen zijn getroffen voor de grootschalige vernieuwing van de binnenstadshalte Nieuwegein in 2022. Voor de exploitatie tot dat moment is een tijdelijke haltevoorziening gerealiseerd.
- Een studie is gestart naar de kwaliteitsverbetering van de haltes op de Uithoflijn.
- Het gecombineerde schoonmaakcontract voor de trams, haltes en werkplaats is begin 2021 geïmplementeerd.
- Er zijn rest- en verbeterpunten naar aanleiding van de ingebruikname van de nieuwe tramremise eind 2019 uitgevoerd.
- De eindpuntvoorzieningen in Nieuwegein Zuid, IJsselstein Zuid en Breukelen zijn in stand gehouden. Het eindpunt Nieuwegein Zuid is eind 2020 vervangen door een nieuwe modulaire voorziening, waarvoor de werkzaamheden in 2021 zijn afgerond.
- De nieuwe busstalling Westraven is in gebruik genomen, evenals de extra stalling met oplaadmogelijkheden voor elektrische bussen op het remiseterrein in Nieuwegein.
- Planvorming en voorbereidingen hebben plaatsgevonden voor de realisatie van een tram ondersteunende personeelsvoorziening bij P+R Science Park in 2022.
- Verder is de ontwikkeling opgestart van een gebouwde parkeervoorziening bij P+R Breukelen.
Telematica
- In 2021 zijn de bestaande telematicavoorzieningen, zoals de netwerken, hardware, software, camera’s, DRIS, kaartautomaten en het Operationeel Controle Centrum, in stand gehouden.
- Er is een start gemaakt met de vervanging van het merendeel van de DRIS displays.
- De beveiligingscamera’s op het busstation aan de Jaarbeurszijde zijn vervangen.
- Voor de vervanging van het systeem waarmee contact wordt onderhouden met de trams, zowel digitaal als via spraakcommunicatie, heeft in 2021 een Europese aanbesteding plaatsgevonden.
- Er zijn nieuwe websites ontwikkeld voor de werkcoördinatie die in 2022 worden geïmplementeerd.
- De verdere ontwikkeling en uitrol van een systeem voor onderhoudsdata en -management heeft plaatsgevonden.
- Er hebben periodieke updates en vervangingen plaatsgevonden van diverse sensoren, schakelkasten en andere onderdelen.
Wat heeft het gekost
Omschrijving | Vast onderhoud | Variabel onderhoud | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Rekening | Verschil | Begroting | Rekening | Verschil | ||
Traminfrastructuur | 7.548 | 6.790 | 758 | 2.588 | 2.712 | -124 | |
Trammaterieel | 6.180 | 5.851 | 329 | 210 | 172 | 38 | |
Haltes en gebouwen | 1.430 | 1.459 | -29 | 80 | -8 | 88 | |
Telematica | 1.039 | 979 | 60 | 560 | 452 | 108 | |
Algemeen | 555 | 441 | 114 | 297 | 215 | 82 | |
Baten | -16.062 | -16.146 | 84 | ||||
Totaal | 690 | -626 | 1.316 | 3.735 | 3.543 | 192 |
Toelichting verschillen
Op het vast onderhoud van de Ov assets is in 2021 circa €1,3 miljoen minder uitgegeven dan begroot. Ook is er circa € 200.000 minder uitgegeven aan variabele kosten. De lagere uitgaven voor het variabel onderhoud heeft een lagere onttrekking uit de reserve tot gevolg.
Op de traminfrastructuur zijn er minder uitgaven geweest aan het vaste onderhoud:
- Minder correctief onderhoud was nodig voor de Uithoflijn en SUNIJ-lijn (€400.000)
- De opstartkosten van het servicecontract Bombardier waren in 2021 minder (€150.000)
- De energiekosten waren lager door:
- De latere start van de exploitatie na het project Vernieuwing Regionale Tram (VRT)
- Het vervallen van de ritten van/naar IJsselstein na 22.00 uur ’s avonds
- De beschadiging van de voedingskabels van 2 onderstations in Utrecht die tijdelijk zijn vervangen door noodstroomvoorzieningen (€300.000)
- Door de langere inzet van de hiervoor genoemde noodstroomvoorzieningen zijn de variabele kosten van de traminfrastructuur wel hoger uitgevallen (-/- €200.000).
- Andere variabele kosten vielen juist lager uit (€100.000).
Binnen het contract voor het onderhoud van de trams zijn minder kosten gemaakt door onder andere de verminderde inzet tijdens de coronapandemie en de vertraagde oplevering van VRT (€400.000). Ook op de reiniging van trams is daardoor bespaard (€100.000). Wel waren er meer kosten door niet verhaalbare schade aan een tram bij een incident (-/- €200.000).
Wat betreft de telematicavoorzieningen zijn er minder kosten gemaakt doordat sensoren in de sectiekasten bij haltes niet vervangen zijn en het budget voor de innovatie van telematica voor het OCC niet is aangewend (€100.000).
Tot slot zijn er minder algemene kosten gemaakt doordat er onder andere minder is uitgegeven aan onderzoekskosten en door een nieuw contract voor de werkcoördinatie (€100.000).