Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Op de knooppunten die essentieel zijn voor het functioneren van het mobiliteitsnetwerk en die van betekenis zijn voor de economische kerngebieden, streven we naar een hogere kwaliteit en diversiteit van reisvoorzieningen. Daarbij gaat het om het vervoeraanbod (de dienstregeling) maar ook om de beschikbaarheid van fiets- en autoparkeerplaatsen alsmede voorzieningen om het wachten en verblijven op een knooppunt te veraangenamen.
Knooppuntontwikkeling werkt alleen als we dit integraal aanpakken, zowel intern met uitvoeringsprogramma’s als fiets, smart mobility en het programma versnellen woningbouw, als extern met partners als NS, ProRail en gemeenten. Het uitvoeringsprogramma multimodale OV-knooppunten is er één van de lange adem: grootschalige ontwikkelingen rondom OV-knooppunten zijn niet binnen 1 jaar gerealiseerd. Maar, we kijken daarnaast ook zeker naar snelle en kwalitatieve verbeteringen die te realiseren zijn op OV-knooppunten.

In november 2021 is de programmamanager multimodale OV-knooppunten gestart. Naast de komst van de programmamanager zijn extra programmateamleden geworven. Wij verwachten dat de basisbezetting van het programmateam in het eerste kwartaal van 2022 op sterkte is. Desondanks zijn wij in 2021 hard aan de slag geweest. Op Rijksniveau zijn we vanuit het Toekomstbeeld OV, onderdeel Ketens & Knopen gestart met de uitwerking van een Nationaal programma knooppunten. Regionaal werken we samen met gemeenten, NS en Prorail in verschillende OV knooppuntprojecten waar verdichting plaatsvindt rondom OV-knooppunten. Voorbeelden van stations waar wordt samengewerkt vanuit het U Ned Knooppuntenprogramma zijn Woerden, Breukelen, Bunnik en Zuilen. Maar ook buiten het  stedelijk kerngebied van U Ned  wordt samengewerkt aan knooppuntontwikkelingen. Zo wordt samen met de regio Foodvalley onderzoek gedaan naar ontwikkelingen bij de stations Veenendaal Centrum en Rhenen en in de regio Amersfoort bij de stations Amersfoort Centraal en Schothorst.

Reisvoorzieningen van en naar de knooppunten zijn verbeterd of tenminste op peil gebleven. Dit resultaat hangt af van de mogelijkheden van de andere netwerken. Met name de mate waarin het vervoeraanbod (de dienstregeling) in het post-corona-tijdperk gecontinueerd kan worden.

In 2021 stond het daadwerkelijk aanbod aan reisvoorzieningen onder druk vanwege de kleinere vervoervraag door de coronamaatregelen en de licht afgeschaalde dienstregelingen als gevolg daarvan. Aan de andere kant is de voorbereiding van meer stallingsplaatsen en P+R-plaatsen waar mogelijk doorgegaan.

Het aantal gebruikers van de voorzieningen bij knooppunten is toegenomen; dit hangt af van het aanbod aan reismogelijkheden

De maatregelen vanwege de coronapandemie hebben de vervoervraag sterk doen dalen. Zo is het aantal OV-reizigers in 2021 circa 55% van 2019 als laatste pre-coronajaar. Dat is iets meer dan in 2020, toen net minder dan de helft van het aantal reizigers van 2019 werd vervoerd. Hoewel de exacte cijfers over het gebruik van voorzieningen in 2021 nog niet bekend zijn is de verwachting dat het aantal gebruikers in 2021 vergelijkbaar is met het aantal in 2020 en aanzienlijk lager dan in 2019.

De reizigersbeleving van de knooppunten is verbeterd

Afgaand op de belevingsmonitor van NS voor de stations stellen we vast dat in veel gevallen de beleving van de stations is toegenomen, ondanks de afname aan gebruikers. Echter, er blijven stations die een lage beoordeling scoren. We hadden de intentie om in 2021 aanvullend op de stationsbelevingsmonitor ook een belevingsinstrument te ontwikkelen voor andere knooppunt, niet zijnde treinstations. Dat is helaas nog niet gelukt. Het is een vraag overigens die ook bij andere provincies speelt en wij willen samen met hen bekijken hoe we zo’n instrument kunnen ontwikkelen. De eerste gesprekken daarover zijn in 2021 gestart.